Recensie: Digimon Adventure tri. Confession

7ad1adeb

Hoewel er al een aankondiging is geweest voor het twintigjarige jubileum van Digimon, gaat de viering voor het vijftienjarige jubileum nog een tijdje door! De eerste twee films in de zesdelige Digimon Adventure tri. filmserie waren grote successen en vanaf afgelopen september is nu ook de derde film in de serie, Digimon Adventure tri. Confession, beschikbaar.

Nadat ze hun persoonlijke zorgen hebben opgelost, voelen Mimi en Joe zichzelf beter dan ooit  tevoren. Maar dat betekent niet dat plotseling alles goed is met de Digidestined. Vooral Meiko zit in een diep dal, nadat Meicoomon door haar infectie alle controle is verloren. Ook Koushiroh, beter bekend als Izzy, zit niet lekker in zijn vel. Hij ziet zichzelf namelijk als de enige die de verspreiding van de infectie kan stoppen, en vergt het uiterste van zichzelf. Maar de rest van de groep maken zich ook zorgen over de infectie. Voornamelijk Takeru, oftewel T.K., die vreemde dingen ziet gebeuren met Patamon…

Op dit moment in het verhaal is duidelijk dat de eerste akte voorbij is. Het schockerende verraad van Meicoomon creëerde een situatie die niet simpelweg terug te draaien valt, waardoor het verhaal nu een duidelijk meer dramatische wending heeft genomen.

Veel van het verhaal lijkt hier te draaien om het verzwijgen van informatie. Het blijkt dat Meiko al langer wist dat er iets aan de hand was met Meicoomon, maar uit een gevoel van machteloosheid heeft ze die zorgen diep weggedrukt. Takeru zit nu in een vergelijkbare situatie: is Patamon ook geïnfecteerd, en zo ja, wat kan hij dan het beste doen? Zolang hij die antwoorden niet heeft, heeft hij het gevoel dat het beter is de rest er niet mee lastig te vallen. En buiten de Digidestined lijkt nog iemand informatie te verzwijgen: het wordt steeds onduidelijker welke doelen Maki Himekawa nu eigenlijk heeft.

Waar in vorige delen van Digimon Adventure de Digimon een vrij passieve rol speelden buiten de gevechten om, hebben ze in deze film meer te doen. Zij ontvangen namelijk op verrassende wijze informatie over de infectie, en hoe het bestreden kan worden. Maar dankzij die informatie komen ook zij voor een moeilijk besluit te staan. Wat zal hun uiteindelijke besluit zijn?

Het mag duidelijk zijn dat er in dit deel van het verhaal veel subplots in beweging zijn. Ondanks een ongemakkelijke overgang hier en daar, wordt over het algemeen makkelijk gewisseld tussen die verschillende subplots. Daardoor kijkt ook dit deel weer makkelijk weg, ondanks de zware en soms verdrietige sfeer. Jammer genoeg blijven de afleveringen wel op rare momenten eindigen.

Visueel gezien mag Confession er wel zijn. Dit deel is niet zo goed geanimeerd als deel 1, maar de onafgemaakte animatie die te zien was in deel 2 is hier nergens te bekennen. Mogelijk komt dat omdat Toei Animation dit keer langer de tijd heeft genomen. Ik juich dat toe; liever kwaliteit boven kwantiteit, vooral als het films betreft!

Moch je na het zien van eerdere delen twijfels hebben over het feit dat er maar weinig gebeurt in deze filmserie, dan zal dit deel die zorgen voor je wegnemen. Dankzij het belangrijk voelende plot is dit de beste film in de serie tot nu toe. Ondanks dat is deze serie nog steeds alleen voor de fans. Je weet het wel als ik het over je heb!

Digimon Adventure tri. Confession is te bekijken op crunchyroll.