Recensie: Joker Game

gagu-fxrpvea1270850

Japan, de jaren ’30. Een eenheid van de militaire politie valt binnen bij een Amerikaanse man die in Japan woont en van spionage wordt verdacht. De man die de eenheid leidt, Sakuma, en zijn assistent Miyoshi zijn zelf Japanse spionnen en voeren een eigen onderzoek uit, onafhankelijk van de werkelijke militaire politie. Maar de situatie escaleert en Sakuma wordt gedwongen om óf de Amerikaanse spion onmiddelijk te ontmaskeren, óf harakiri te plegen.

Deze bloedstollende scène komt uit de eerste aflevering van Joker Game. Deze serie gaat over de D-Agentschap, een spionnenorganisatie opgericht door de geheimzinnige Luitenant-Kolonel Yuuki. Om voor de D-Agentscap te kunnen werken, moet je eerst een helse training ondergaan, waarbij je zowel fysiek als mentaal tot het uiterste wordt gedreven, maar ook geleerd krijgt dat een spion niet mag  worden gedood of zelf mag doden, ongeacht de situatie. Joker Game vertelt de verhalen van de mannen die deze training met succes hebben afgerond.

Het eerste verhaal van de serie geeft een uitstekend voorbeeld van wat de serie goed maakt. Gedurende de eerste aflevering wordt de spanning voortdurend opgebouwd, en tegen het einde van de aflevering zit je op het puntje van je stoel. Daarbij zit het verhaal ook goed in elkaar, met slimme verassende wendingen die moeilijk te raden zijn.

Joker Game is en episodische serie, maar meer dan eens worden er hints gegeven over een groter verhaal. Zo zijn er een aantal slechteriken die een prominente rol hebben, zoals de terugkerende officier van de militaire politie Mutoh en de Engelse Howard Marks. Ook Luitenant-Kolonel Yuuki lijkt veel geheimen te hebben. Maar de hints naar een groter verhaal worden nooit opgevolgd. Na één aflevering krijgen we Howard Marks nooit meer te zien, en we komen nooit echt iets te weten over Yuuki. Dat maakt het geheel ietwat onbevredigend, ondanks dat de losse afleveringen wel goede verhalen vertellen.

Mogelijk komt het ontwijken van een groots verhaal voort uit de setting van de serie. In de periode waar dit over gaat was Japan één van de schurken, die met veel militair vertoon paniek zaaide in de rest van Azië. Maar Joker Game wilt haar hoofdpersonges toch neerzetten als helden, die strijden voor een goede zaak. Daarom wordt de context zo veel mogelijk weggehaald en krijgen we nooit een goed beeld van het echte conflict. Net zoals de geschiedenis van de hoofdpersonges gewist geworden, wist deze serie ook de geschiedenis van onze wereld.

Deze serie is geproduceerd als een echte Production I.G serie. Het heeft een volwassen sfeer, er is veel oog voor detail (vooral in de tijdsspecifieke kostuums en achtergronden), en neemt zichzelf heel serieus. De animatie is overal goed, maar vooral de opening steekt met kop en schouders boven de rest van de serie uit. Het bevat veel indrukwekkende effecten en heeft preces de juiste sfeer voor een spionagethriller. De afsluiting is ook niet slecht, maar verbreekt ondanks dat toch de sfeer van de serie een beetje.

Joker Game werkt goed als een spionagethriller; het is sfeerrijk, spannend én weet wat het doet. Toch laat de serie als een geheel niet een al te beste indruk achter, omdat we alleen maar kleine stukjes van een groot conflict zien. Het is daarom heel geschikt om als losse afleveringen te kijken, maar werkt niet al te goed als een serie.

Joker Game is te bekijken op crunchyroll.