Recensie: Zoku Natsume Yujin-cho

79738l

Het Japanse platteland, met al haar uitgestrekte rijstvelden, lijkt altijd sereen en rustig te zijn, maar niets is minder waar. Er spookt juist van alles rond! Deze wezens, die bekend staan als yohkai, kunnen zoveel vormen en maten hebben als je je maar kan voorstellen. Voor de meesten van ons zijn yohkai onzichtbaar, maar Takashi Natsume, het hoofdpersonage van Zoku Natsume Yujin-cho, kan hen wel zien, en zijn wereld is daarom net iets magischer dan die van de rest van ons.

Het is een tijdje geleden sinds Natsume per ongeluk zijn lijfwacht Nyanko-sensei bevrijdde en het Boek der Vrienden vond. Sinds die tijd staat Natsume’s leven in het teken van yohkai. Deze komen naar hem toe in verband met het Boek der Vrienden, omdat ze hun naam en hun vrijheid terug uit het boek willen hebben, of omdat ze krachtiger willen worden door middel van het Boek. Hiermee lijkt Natsumes plaats in het leven steeds meer bij de yohkai te zijn dan bij mensen, maar is het wel goed dat hij zich zo afzondert van andere mensen?

Om te laten zien hoeveel er is veranderd sinds het begin van het eerste seizoen, begint het tweede seizoen van Natsume Yujin-cho met een aantal callbacks naar de allereerste aflevering. Maar zoveel anders is er eigenlijk niet. Al na een aantal afleveringen kwam de originele serie namelijk in rustig vaarwater terecht, en daar blijft het ook, zelfs in dit seizoen. Die onveranderlijkheid komt voornamelijk door Natsume zelf; hij is rustig en gevoelig en heeft niet echt grote ambities. Wat hij vooral wilt is een rustig en gelukkig leven voor hem zelf en iedereen rond hem heen.

Omdat Natsume zelf niet snel drama  opzoekt, heeft de serie sterke bijrollen nodig. Shuh’ichi Natori, de beroepsuitdrijver uit het vorige seizoen, duikt regelmatig op om Natsume een duwtje in de juiste richting te geven (of juist in de onjuiste?), maar alleen redt hij het niet. Gelukkig blijft de cast zich rustig  uitbreiden met nieuwe personages zoals Tohru Taki, die per toeval het bestaan van een kwade geest ontdekt, en is Natsume zelf ook altijd bereid om hulp te verlenen aan diegenen die het nodig hebben. Daarmee heeft de serie toch nog genoeg materiaal om ook dit tweede seizoen te vullen.

Nog steeds zijn de afleveringen erg episodisch, maar in dit seizoen zijn er ook twee two-parters. De verhalen van die two-parters hebben iets meer bite dan de meesten afleveringen. Ik vond zelf het verhoogde gevoel van conflict wel fijn om te zien, maar je zou ook kunnen redeneren dat het juist voor deze serie slecht is. Tenslotte is dit gebruikelijk een erg rustgevende serie, en meer conflict zou tegen je verwachtingen in kunnen gaan. Het is maar wat je van deze serie wilt.

De productie blijft ietwat goedkoop overkomen, net als in het eerste seizoen. Maar regisseur Takahiro Omori blijft zijn best doen om er iets moois van te maken. De beschikbare muziek vind ik nog steeds niet indrukwekkend, maar er wordt nu wel beter gebruik van gemaakt. Behalve dat, heeft dit seizoen een pracht van een opening, die het contrast laat zien van een wereld zonder yohkai en eentje met.

Nog steeds blijft Natsume Yujin-cho een beetje in de schaduw van Mushishi, maar dit seizoen laat zien dat het de potentie heeft om een volledig eigen serie te worden. De losse afleveringen zijn iets minder sterk dan die van Mushishi, maar Natsume Yujin-cho maakt beter gebruik van haar supporting cast. Laat deze vergelijking je in ieder geval niet tegenhouden; zelfs een lite-vorm van Mushishi is gewoon het bekijken waard.

Zoku Natsume Yujin-cho is te bekijken op crunchyroll, als aflevering 14 tot en met 26 van Natsume Yujin-cho.

Een gedachte over “Recensie: Zoku Natsume Yujin-cho

1. Mooie recensie weer van deze serie 🙂 ik ben benieuwd wat je van de rest gaat vinden. In mijn ogen ondergaat natsume een gelijdelijke maar duidelijke verandering door als je eenmaal een totaalplaatje hebt van de serie.

Liked by 1 persoon