Recensie: Love Live! School Idol Project seizoen 2

m8

Veel felicitaties aan Love Live!, want dit grote multimediaproject heeft vanaf dit seizoen een tweede generatie bereikt. De nieuwe serie Love Live! Sunshine!! stelt de wereld voor aan een nieuwe groep van negen idolen. Terwijl anderen een mening over deze nieuwe generatie vormen, ben ik een kijkje gaan nemen naar het tweede seizoen van de originele serie, om te gaan kijken of Love Live! haar overdonderende populariteit heeft verdiend.

Nadat ze hun eerste Love Live! wedstrijd hebben verloren, breekt er een spannende nieuwe tijd aan voor de meisjes van µ’s. Honoka heeft Eli opgevolgd als de voorzitter van de studentenraad, met Umi en Kotori aan haar zijde. Niet alleen dat, maar er komt een nieuw Love Live! toernooi aan met nieuwe regels. De leden van µ’s zullen dus hun beste beentje voor moeten zetten om al hun dromen uit te laten komen.

Visueel gezien is het tweede seizoen opnieuw prima. De 2D karakteranimatie is nog altijd sterk, en de 3D animatie lijkt een stuk beter te zijn dan in het tweede seizoen. Voor een groot gedeelte komt dat vanwege het feit dat het nu beter wordt gebruikt. Tijdens een optreden zien we niet alleen maar de 3D modellen, maar deze worden nu vaker afgewisseld met meer traditionele 2D animatie. Deze afwisseling zorgt dat de zwaktes in de 3D animatie een stuk meer behapbaar zijn. Ik ben nog altijd geen fan van de karakterontwerpen vanwege de grote hoofden en nog grotere ogen. Maar goed, dat is een kwestie van smaak.

Seizoen 2 is voornamelijk episodisch, een stuk meer dan seizoen 1 was. Sommige van deze episodische verhalen zorgen ervoor dat de personages wat uitgediept worden, zoals de aflevering over Nico. Maar er zijn ook afleveringen die de plank totaal misslaan. Zo komen in sommige afleveringen de problemen totaal uit het niets (zoals in de aflevering over Rin), of wordt er een groot probleem gemaakt van iets dat vervolgens wel erg makkelijk wordt opgelost (zoals wanneer er een slogan bedacht moet worden in aflevering 10).

Wanneer er meer structuur komt in de laatste paar afleveringen, doet Love Live! het weer een stuk beter. Dit vond ik wel verrassend, want in de laatste afleveringen van seizoen 1 kwam de drama juist erg geforceerd over. Maar seizoen 2 introduceert de problemen die tijdens het einde naar voren komen al in aflevering 1, waardoor de climax van het verhaal een stuk natuurlijker overkomt. Hierdoor geeft seizoen 2 een groter gevoel van afsluiting dan seizoen 1 deed. Het verhaal van µ’s heeft hiermee een echt einde bereikt!

Over het algemeen is er maar weinig verschil tussen de twee seizoenen van Love Live! Er zijn in seizoen 2 ongeveer evenveel goede en slechte afleveringen als in seizoen 1, hoewel deze anders over het seizoen zijn verdeeld. Wat animatie betreft zijn er kleine verbeteringen die zeker gewaardeerd worden, maar uiteindelijk niet veel veranderen aan de kwaliteit van de serie. Als je hebt genoten van seizoen 1, dan zal je opnieuw plezier hebben met seizoen 2.

Maar heeft Love Live! zoveel populariteit verdiend? Het hele idolengebeuren en alles wat daar bij hoort is niet voor mij weggelegd, dus ik had totaal geen reactie op zo’n beetje elk optreden. Maar tussendoor heeft Love Live! wel af en toe momenten die zelfs ik kon waarderen. Deze momenten zijn net genoeg om Love Live! de moeite waard te maken, zelfs voor mij.

Love Live! School Idol Project seizoen 2 is te bekijken op viewster.