Recensie: Digimon Adventure tri. Determination

56e4d1420f372

Het eerste deel van de Digimon Afventure tri. filmreeks had een aantal gebreken, maar was een leuke film en financieel gezien een immens succes. Dat laatste kwam voor een groot gedeelte omdat het op precies het juiste moment kwam. Al jaren lang was er een kleine maar groeiende subcultuur die immense nostalgie had voor Digimon Adventure, en met de nieuwe film werd dat publiek ontzettend verwend. Het grote succes was zeker welkom voor Toei, maar zorgde ook voor hoge verwachtingen voor de volgende delen in de reeks. Had Toei het in zich om die verwachtingen waar te maken?

Ondanks het goede ontvangst van de eerste film, was er één klacht die ik steeds opnieuw hoorde: zoveel gebeurde er eigenlijk niet in de film. Dat probleem is opgelost in Digimon Adventure tri. Determination, nu het verhaal eindelijk echt begint te lopen. Dit specifieke deel focust zich op Mimi en Joe, die beide persoonlijke problemen hebben om te overwinnen. Mimi vraagt zich af of ze te egocentrisch is, terwijl Joe zichzelf een lafaard en een mislukkeling vindt. Deze verhalen zijn goed geschreven en heel erg herkenbaar, en hebben daarom een grote impact.

Maar hoewel dat de dramatische hoogtepunten zijn van de film, is dat gelukkig niet het enige dat er gebeurt. De film wisselt op slimme wijze tussen verschillende subplots; elk personage heeft wel iets waar ze zich met bezighouden, en daardoor blijft de film licht en vrolijk. Dramatische scènes worden afgewisseld met grappige momenten en af en toe wat actie.

De grappige scènes zijn erg entertainend. Deze variëren tussen bekende dingen voor Digimon fans, zoals de Digimon partners die gewoonweg grappige en schattige dingen doen, tot een bezoek aan de warmwaterbron. Dit laatste aspect is ietwat vreemd, omdat het een hoop meer fanservice bevat dan dat we gewend zijn van Digimon. Hoe je hierop zal reageren is afhankelijk van wat je van fanservice in het algemeen vindt, maar het is niet heel storend.

De actiescènes zijn in principe niet slecht, maar ook niet echt gedenkwaardig. Het is nog steeds leuk om de Digimon te zien vechten in een moderne animatiestijl zonder een heleboel herhaalde animatie, maar de scènes in deze film hebben duidelijk minder goede choreografie dan in de vorige. Vooral tijdens de climax had ik geen idee wat er nu eigenlijk gebeurde, en had ik alleen door wie er aan het winnen was dankzij de reacties van de menselijke personages.

De productie in het algemeen valt dit keer wat tegen. Meerdere shots in de film zagen er uit alsof ze onafgemaakt waren, of in alle haast de deur uit gedrukt waren. Ik heb een sterk vermoeden dat de animators te weinig tijd hadden om goed werk af te leveren. Hopelijk is dat de reden waarom er meer tijd tussen dit deel en het volgende zit. Ik vind het prima om langer te wachten als dat betekent dat de animatiekwaliteit een stuk hoger zal zijn.

We zitten buiten Japan nog altijd opgescheept met het afleveringenformaat dat voor rare onderbrekingen zorgt. Dat gaat waarschijnlijk niet veranderen voor de streamingsdiensten, we zullen er maar mee moeten leven.

Uiteindelijk is deze film succesvol omdat dit bevat waar we allemaal op zaten te wachten: het verhaal begint nu eindelijk in alle ernst en er is karakterontwikkeling. De film steunt wel hevig op de deze aspecten omdat de animatie nogal tegenvalt. Maar zolang het verhaal vermakelijk blijft ben ik nog altijd aan boord met deze filmreeks.

Digimon Adventure tri. Determination is te zien op crunchyroll.