Recensie: Haikyu!! Second Season

7cc68bb6b75c3d3d

Van oktober 2015 tot en met maart van dit jaar werd het tweede seizoen van Haikyu!! uitgezonden. Dit is ook mijn tweede recensie over deze serie; mijn recensie van het eerste seizoen is hier te lezen. Kort samengevat, ik vond dat Haikyu!! heel veel belofte had, met leuke personages en een  erg goede productie, maar die belofte vooral in de eerste helft niet altijd waarmaakte. De tweede helft van seizoen één vond ik al beter, maar kan het tweede seizoen me echt overtuigen?

Na verloren te hebben van Aoba Johsai in het herfsttoernooi, beginnen de leden van de Karasuno volleybalclub met hun voorbereidingen voor het lentetoernooi. Ze proberen niet alleen een nieuwe manager te ronselen, maar ook te kunnen deelnemen aan een groot trainingskamp in Tokyo. Natuurlijk is iedereen ook al aan het trainen voor een nieuw toernooi, en tijdens één specifieke training ontmoeten Hinata en Kageyama de sterspeler Ushijima van Shiratorizawa, het team dat op hun beurt Aoba Johsai weer heeft verslagen. Hinata maakt Ushijima duidelijk dat hij hem zal verslaan op het komende lentetoernooi…

Na deze intense aflevering gaat Haikyu!! Second Season terug naar de voorbereidingen voor het lentetoernooi, wat niet erg dramatisch is. Maar ja, eigenlijk heeft de serie wel weer een rustpauze nodig na de drama van het herfsttoernooi aan het einde van het eerste seizoen. Je kan niet eeuwig de spanning hoog houden in een langlopende serie!

En deze voorbereidingen geven Haikyu!! de kans om weer een nieuwe personages te introduceren. De interactie tussen de personages was altijd al één van de sterkste punten van deze serie, en dat wordt hier opnieuw duidelijk. Niet alleen leren we nieuwe rivalen kennen, ook wordt het gebrek aan vrouwelijke personages dat het eerste seizoen had ietwat opgelost met de introducties van de nieuwe manager Hitoka Yachi en de wilde Saeko Tanaka, de zus van Ryuunosuke. Omdat de serie gaat over mannenteams krijgen deze personages niet heel veel te doen, maar ze zijn desalniettemin een prettige aanwezigheid. De toevoeging van Hitoka maakt de andere manager Kiyoko Shimizu zelfs interessanter; deze twee personages hebben namelijk een heel leuke dynamiek.

Maar Haikyu!! draait ook narratief gezien op volle toeren. Plotpunten die in het eerste seizoen nergens naar toe gingen worden hier ten volle benut. Hierdoor worden vooral de personages Yamaguchi en Tsukishima wat uitgediept. Dit was wel nodig, want deze twee waren niet heel leuk om te zien in het eerste seizoen. In Second Season worden ze een stuk sympathieker.

De serie wordt nog steeds gemaakt door Production I.G. De achtergrondmuziek is ietwat gevarieerder dan in het eerste seizoen, en bepaalde bewegingen en emoties worden op wat creatievere wijze getoond, maar voor de rest is de productie niet veel anders dan het eerste seizoen, en dat is zeker niet erg! Haikyu!! blijft in het tweede seizoen de best geanimeerde sportserie die ik me kan bedenken.

Op zijn beetje alle punten is Haikyu!! verbeterd ten opzichte van haar eerste seizoen. Nog steeds zet de serie me niet aan om volleybal te spelen, maar dat is geen schuld meer van de serie zelf, volleybal is gewoon mijn sport niet. Desondanks ben ik heel geïnteresseerd in alle gebeurtenissen rond het Karasuno volleybalteam, dus laat dat derde seizoen maar komen!

Haikyu!! Second Season is te bekijken op crunchyroll.