Recensie: Natsume Yujin-cho seizoen 1

Als we het hebben over Japanse folklore, praten we meestal over verhalen bevolkt met bovennatuurlijke wezens genaamd yohkai. Yohkai kunnen ontzettend veel vormen aannemen, van vossen met negen staarten tot vrouwen die in de sneeuw rondlopen tot levende paraplu’s. En gezien de traditionele verhalen niet altijd consistent zijn, kunnen deze met gemak worden aangepast . Daarom zijn er een heleboel anime en manga die verhalen vertellen over deze grote groep van verschillende wezens. De serie Natsume Yujin-cho is slechts één uit een grote groep van voorbeelden.

Natsume Yujin-cho gaat over Takashi Natsume, die een normale jongen zou zijn ware het niet voor het feit dat hij, in tegenstelling tot vele anderen, yohkai kan zien. Nadat Natsume een katachtige yohkai ontmoet, komt hij erachter dat zijn oma hetzelfde talent had. Zij had toen ze jonger was de gewoonte om namen van yohkai te verzamelen. Wanneer ze de naam van een yohkai in bezit had, werd de betreffende yohkai haar dienaar. Natsume vind het boek met de verzameling van zijn oma en besluit de yohkai hun namen terug te geven zodat ze weer vrij zijn, met de kattenyohkai aan zijn zijde.

Hieruit blijkt dat Natsume nogal meelevend, vredelievend en aardig is, maar doordat hij geesten kan zien is hij ook in grote mate vervreemd geraakt van andere mensen. Die begrepen namelijk nooit waar hij het als kind allemaal over had. Gedurende de loop van de serie zie je hoe Natsume anderen probeert te helpen en op die manier allerlei connecties maakt, zowel met mensen als met yohkai. De verhalen zijn dus vrij rustig, met slechts af en toe een kleine hoeveelheid actie.

Dat maakt Natsume Yujin-cho vergelijkbaar met een andere folklore-achtige serie, Mushishi. Beide series vertellen episodische verhalen  zonder al te veel conflict, en gaan over zowel mensen als  vreemde wezens die samen in dezelfde wereld wonen. Uiteindelijk gaat Natsume Yujin-cho iets meer over persoonlijke connecties terwijl Mushishi over grotere ideeën gaat. Dat maakt Natsume Yujin-cho iets makkelijker te benaderen. Tenslotte begrijpt iedereen het thema van persoonlijke connecties meteen, terwijl je over de verhalen in Mushishi vaker iets langer moet nadenken om ze daadwerkelijk goed te begrijpen.

De animatie wordt verzorgd door animatiestudio Brain’s Base, die normaal gesproken goed werk aflevert. In deze serie vond ik de animatie jammer genoeg wat tegenvallen, maar vreemd genoeg doet dat de serie niet al te veel schade berokkenen. Tenslotte heeft deze serie geen flitsende actiescènes nodig om interessant te zijn, en door slimme regie van veelzijdige regisseur Takahiro Omori (Baccano!, Durarara!!, Princess Jellyfish) worden de subtiliteiten van de verhalen wel goed overgebracht. De muziek is ietwat zwak, deze klinkt namelijk pijnlijk standaard. Maar waarschijnlijk  valt dit je nog helemaal niet op als je de serie op een niet al te kritische wijze bekijkt.

Door de rustige verhalen is Natsume Yujin-cho te plaatsen in de categorie van iyashi-kei (letterlijk vertaald “comfort-type”) anime, en het is één van de betere voorbeelden van het genre. De verhalen weten je te boeien doordat de emoties die de verhalen overbrengen heel menselijk zijn, en net genoeg conflict bevatten om te zorgen dat je niet in slaap valt. Dat maakt deze serie een aanrader voor alle momenten waarop je even genoeg hebt van de drukte van het alledaagse leven.

Natsume Yujin-cho is te bekijken op crunchyroll.

Een gedachte over “Recensie: Natsume Yujin-cho seizoen 1

1. Leuk om je mening over deze serie te lezen. Het was een van mijn eerste anime (buiten dbz enzo) en manga die ik aanraakte, maar zelfs na het zien van vele anderen is het mijn favoriet. Deze serie betekent om verschillende manieren best veel voor me. Dat de animatie en soundtrack die vrij matig zijn doen voor mij niet onder aan het verhaal. In de volgende seizoenen word dat steeds beter vind ik 😉

Liked by 1 persoon