Recensie: Love Live! School Idol Project seizoen 1

Net zoals de meeste popidolen, komen en gaan de meeste anime over popidolen zonder dat ze al te veel stof laten opwaaien. Een grote uitzondering hierop is Love Live! School Idol Project. Deze franchise is populair gebleven zelfs tijdens de periode waarin geen nieuwe anime van deze franchise uitkwam. Waar komt deze populariteit vandaan?

Love Live! School Idol Project gaat over Honoka Kohsaka, wiens school dreigt te sluiten door een gebrek aan aanmeldingen van nieuwe leerlingen. Honoka besluit hier zelf iets aan te doen en richt daarom samen met haar vriendinnen Kotori Minami en Umi Sonoda de idolengroep µ’s op. Haar hoop is dat µ’s zo bekend en populair wordt dat de school zelf ook populair word door hun aanwezigheid. Maar kan het drietal genoeg populariteit vergaren om dat doel waar te maken?

Het concept van een school van sluiting redden met een idolengroep is nogal vergezocht en zelfs een beetje naïef, maar geeft tegelijkertijd aan hoeveel positieve energie en enthousiasme deze serie uitstraalt. De hoofdpersonages storten zich vol overgave op hun doel, en zelfs als er tegenslagen op hun pad komen, pakken ze zichzelf gewoon op en gaan vol overtuiging door. Op die manier kan Love Live! erg inspirerend overkomen, vooral op een jonger publiek.

Vanwege dat feit zou ik zeggen dat Love Live! perfect is voor jonge meisjes, ware het niet dat de serie af en toe seksueel getinte momenten bevat, die totaal niet bij de toon van de rest van de serie passen. Zo worden soms borsten vastgegrepen of blijft de camera hangen op de benen van de meisjes. Hierdoor twijfel ik wie de doelgroep van deze serie is. Het verhaal op zichzelf is perfect voor een jong publiek, maar misschien is de serie meer bedoeld voor volwassen mannen? Gelukkig komen zulke rare momenten niet al te vaak voor, maar wanneer ze voorkomen zijn ze wel heel opvallend.

Love Live! als een geheel is opgezet als een groot multimediaproject, met behalve de anime ook videospellen en manga en dergelijke. Dit is duidelijk te merken aan de verschillende persoonlijkheidstypes die de negen hoofdpersonen tentoonstellen. Die komen namelijk ietwat uitgerekend over. Maar met het grote aantal betekent dat ook wel dat iedereen een personage heeft waarin ze zichzelf in kunnen herkennen, zelfs al zijn deze personages aan de vlakke kant.

De animatie voor deze serie is verzorgd door studio Sunrise, bekend van de vele robotseries die ze normaal produceren. De 2D animatie is vloeiend en ziet goed uit, maar vaak als µ’s optreedt krijgen we 3D animatie te zien die er niet fantastisch uitziet. De karaktermodellen zijn gedetailleerd genoeg, maar de animatie zelf ziet nogal nep uit terwijl het juist natuurlijk hoort over te komen. Het is niet verschrikkelijk, maar ook niet geweldig.

Gelukkig past de muziek wel bij de toon die de serie wilt zetten. Het zijn geen geweldige composities, maar de popliedjes klinken vrolijk en brengen de gedrevenheid van de personages goed over, dus wat betreft muziek is Love Live! School Idol Project geslaagd.

Over het algemeen is Love Live! School Idol Project een plezierige serie. Ondanks het zwakke verhaal kijkt het heel gemakkelijk weg, vanwege het onschuldige positivisme van de serie. Maar juist vanwege dat positivisme komen sommige ontoepasselijke momenten over als een grote domper. Daarom zou ik uiteindelijk niet goed weten aan wie ik Love Live! zou moeten aanraden, behalve aan diegenen die al lang geïnteresseerd zijn in anime over idolen.

Love Live! School Idol Project is te zien op viewster en crunchyroll.