Recensie: Digimon Adventure tri. Reunion

iyslagm_l8q

In 2014 was er groot nieuws voor fans van Digimon: er zou een nieuwe anime komen in de Adventure continuïteit, die bestaat uit de eerste twee seizoenen. De nieuwe anime bleek een zesdelige filmserie te zijn, waarvan de eerste na veel vertraging in november 2015 uitkwam. De vraag is dan natuurlijk, was deze film al het wachten waard?

Wat de animatie op zichzelf betreft, is het antwoord een volmondig ja. Andere franchise revivals van Toei Animation, zoals Sailor Moon Crystal en Dragonball Super, leiden veel onder de slechte animatie van deze beruchte studio, maar in Digimon Adventure tri. Reunion blijven de personages on-model terwijl er vooral in de actiescènes ook prima animatie is. De karakterontwerpen van Atsuya Uki zien er in beweging gelukkig een heel stuk beter uit dan in de promo-afbeeldingen. Dit is niet de mooiste animatie die je ooit zal zien, maar er is ook geen reden tot klagen.

Maar wat het verhaal betreft, ben ik niet zo zeker of dit het wachten waard was. Om te beginnen wordt er van je verwacht dat je bekend met de geschiedenis van de personages, dus deze film is alleen voor fans begrijpelijk. Zelfs dan gebeurt er in dit eerste deel niet al te veel. Het is vooral een introductie voor het grotere verhaal dat zich in de rest van de filmserie gaat uitspelen.

In Digimon Adventure tri. Reunion is Taichi (ook bekend als Tai in de nasynchronisatie van de eerste twee seizoenen) triest omdat zijn mede-avonturiers weinig meer van zich laten weten. Ze hebben het te druk met hun eigen dingen. Wanneer de grens tussen onze wereld en de digitale wereld verstoord wordt worden de Digidestined weer bij elkaar gehaald door leden van een geheime organisatie. Maar Taichi twijfelt of vechten tegen de invallende Digimon wel het juiste is om te doen…

Als je fan bent, geeft Digimon Adventure tri. Reunion wel precies wat je er van zou willen. Het is een grote nostalgiebom, waarin elk personage een moment in de spotlight krijgt. Behalve dat de puberteit zich heeft toegediend zijn de menselijke personages nog precies zoals je ze herinnert. De Digimon komen schattiger dan ooit tevoren over nu hun partners ietwat ouder en volwassener zijn. Zij lijken in de tijd stil te hebben gestaan, want ze hebben nog steeds het kinderlijke plezier dat de rest van cast heeft verloren. Hierdoor behoudt de film de bekende avontuurlijke sfeer van Digimon, zelfs terwijl deze films een ietwat oudere doelgroep aanspreekt.

Jammer genoeg geeft het formaat waarin het is uitgegeven een aantal problemen. Hoewel dit een film was in Japan is het in de rest van de wereld te zien als vier afleveringen. Deze afleveringen stoppen op vreemde momenten en voelen daarom niet als een geheel aan. Digimon Adventure tri. is duidelijk bedoeld om als een filmserie gezien te worden, maar om  onduidelijke redenen krijgen wij afleveringen. Op zijn minst hebben we er een leuke opening en aftiteling aan overgehouden!

Ondanks dat er in deze film verhaalwijs weinig gebeurt en het alleen in een vreemd formaat is te bekijken, is Digimon Adventure tri. Reunion een genot voor oude fans van de franchise. Voor nieuwelingen is dit jammer genoeg geen goed instapmoment, ondanks de vloeiende animatie. Het is voor hun beter om de oude tv-series op te zoeken. Maar als je goede herinneringen hebt aan de eerste twee seizoenen van Digimon, is deze film zeker de moeite waard!

Digimon Adventure tri. Reunion is te bekijken op crunchyroll.

Een gedachte over “Recensie: Digimon Adventure tri. Reunion

1. Mooi verwoord. Deze filmreeks is inderdaad vooral bedoeld voor de fans, die al weten wie de personages zijn en wat ze allemaal hebben. Ik ga er overigens van uit dat de uiteindelijke DVD releases gewoon als films uitkomen. Geen rare onderbrekingen 🙂

Liked by 1 persoon