Recensie: Haikyu!! seizoen 1

De laatste jaren is er een nieuwe opkomst van sportseries. Yowamushi Pedal, Ace of the Diamond en zelfs Free! zijn allemaal voorbeelden van recente sportseries met minstens enige mate van succes. Ook de animatiestudio Production I.G heeft een recent succes met de basketbalserie Kuroko’s Basketball. Na dat succes was het besluit om een nieuwe sportserie te produceren makkelijk te maken, en het resultaat is de volleybalserie Haikyu!!

Haikyu!! gaat over Shohyoh Hinata, een korte volleybal enthousiast die probeert zijn gebrek in lengte te compenseren met snelle reflexen en hoge sprongen. In een schooltoernooi verliest hij van het team van Tobio Kageyama, de zogenaamde ‘Koning van het Veld’. Hinata belooft in de toekomst Kageyama te verslaan, maar wanneer hij aankomt op zijn nieuwe school is Kageyama er ook! De twee willen niet samenwerken in een team, maar de aanvoerder van het Karasuno volleybal team, Daichi Sawamura, dreigt hun eruit te gooien als ze niet snel leren samen te werken.

Van daaruit gaat het plot verder in typische wijze. Hinata en Kageyama leren samen te werken, ontmoeten hun teamgenoten, en proberen een oude teamgenoot terug te krijgen in het team. Eerst spelen ze oefenmatches en vervolgens doen ze mee aan het Inter-High toernooi. Dit is allemaal niet bijzonder origineel, maar dat hoeft het niet te zijn. Tenslotte werkt deze verhaalstructuur, zolang de serie leuke personages heeft en interessante matches. En de personages van het Karasuno team zijn onmiddellijk aangenaam, met duidelijk gedefinieerde persoonlijkheden.

De volleybalmatches is waar de serie een klein probleem heeft. Er is bar weinig strategie in de eerste helft van de serie, waardoor het moeilijk is om je geïnvesteerd te voelen in de uitkomst van de wedstrijden. Ten slotte gebeurt er niet veel meer dan dat ballen heen en weer worden gespeeld. Ook wordt de libero van het Karasuno team, Yuu Nishinoya, pas heel laat voorgesteld, wat de strategie verder tegenwerkt in het begin van de serie. Gelukkig is er meer strategie in de tweede helft van de serie, wanneer het Inter-High toernooi begint. Vanaf dat punt moet Karasuno zich aanpassen aan de speelstijl van hun tegenstanders, terwijl ze ook hun eigen specialiteiten ook proberen tentoon te stellen. Een punt wat wel de hele serie door goed is is hoe het team wordt gevormd. Sommige persoonlijkheden botsen, samenwerken gaat niet altijd zonder slag of stoot en Haikyu!! is niet bang om dat te laten zien, zelfs als daarna wordt gezegd dat teamwork ontzettend belangrijk is.

De animatie is gedaan door Production I.G, en zoals gebruikelijk betekent dat dat de animatie prima uitziet. Vooral de momenten wanneer de tekenstijl momenteel verandert naar heel dikke lijnen om de snelheid en kracht van een slag aan te geven zijn erg indrukwekkend. De muziek is onopvallend maar niet slecht. Het enige probleem had ik met beide openingsliedjes, die ik  gebruikelijk oversloeg omdat ik de muziek gewoon niet goed vind. Alleen de eerste afsluiter is het echt waard om gezien te worden. De karakterontwerpen vereisen misschien enige gewenning omdat iedereen de ogen erg ver uit elkaar heeft staan. Maar iedereen is makkelijk uit elkaar te houden, zelfs al zijn er veel personages, dus slechte ontwerpen zijn het niet.

Van de beste sportseries die ik heb gezien, wilde ik naar buiten om zelf de betreffende sport te gaan spelen. Haikyu!! bereikt dat niet, maar heeft desondanks leuke personages en voegt in de tweede helft genoeg strategie toe om mijn interesse vast te blijven houden. Ik kan het dus niet de beste sportserie die ik ook gezien heb noemen, maar uiteindelijk is het toch de moeite waard om deze serie te bekijken.

Haikyu!! is te bekijken op crunchyroll.

Een gedachte over “Recensie: Haikyu!! seizoen 1

1. Haikyuu!! ❤ ik vond het juist de beste sport serie die ik tot nu toe gezien heb, misschien omdat ik er nog niet veel gezien heb :P. Ik had ook wel het idee bij deze anime dat de focus niet eens echt ligt bij de sport, hence strategie pas later meer besproken wordt, maar meer bij de personages. Ik zie het meer als een slice-of-life komedie met volleybal toevallig als onderwerp.
    En je vond de openings niet goed :O mja, smaken verschillen :P. Ik ben fan van SPYAIR =3

Ik vind het wel leuk om andere visies op anime te lezen 🙂

Liked by 1 persoon